Pages

May 20, 2011

စိတ္တည္ၿငိမ္ေအာင္ လုပ္နည္းေလး ေျပာျပပါလား

မြန္ဘိုင္း တကၠသိုလ္ (Fort Campus) က စာၾကည့္တိုက္ကို စာဖတ္သြားတယ္။ တကၠသိုလ္လမ္း (University Road), မြန္ဘိုင္း ၄၀၀ ၀၀၁ မွာ ရွိတဲ့ အိုးလ္ ကမ္ပါ့တ္ (စ္)က စာၾကည့္တိုက္ကို သြားတာပါ။

စာဖတ္ဖို႔ စသြားတဲ့ ေန႔က ကိုယ္ဖတ္ခ်င္တဲ့ စာအုပ္ကို သက္ဆိုင္ရာ ဝန္ထမ္းေတြက သြားရွာေနတယ္။ ေတာ္ေတာ္ႏွင့္ မရပါဘူး။ ဒါႏွင့္ ကမ္ေဘာဒီယား ဘုန္းႀကီးေလး ငွားထားတဲ့ သူ မဖတ္ေသးတဲ့ စာအုပ္ကို ေကာက္ယူကာ ဖတ္ေန လိုက္တယ္။ မၾကာပါဘူး။ ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္က မိမိထိုင္ေနတဲ့ စားပြဲဆီကို လာပါတယ္။

သူက အရွင္ဘုရားရဲ႕ အခ်ိန္ မိနစ္အနည္းငယ္ကို သုံးခြင့္ျပဳေပးႏိုင္ပါသလားလို႔ ယဥ္ယဥ္ေက်းေက်း ေမးပါတယ္။ ရပါတယ္။ ထိုင္ပါ။ ဘာေျပာခ်င္လို႔ပါလဲလို႔ ေမးေတာ့ သူက ထုိင္ခုံမွာ ဝင္ထိုင္ပါတယ္။ စာၾကည့္တိုက္ထဲမွာ စကားေျပာလို႔ အဆင္မေျပဘူး ထင္တယ္ဆိုေတာ့ ရပါတယ္၊ ခဏပါလုိ႔ သူကဆိုတယ္။  ဒါေပမဲ့ ေက်ာင္းသားေတြႏွင့္ ေဝးရာ ခုံကို ရွာၿပီး ထိုင္လိုက္ၾကပါတယ္။

သူက ကြ်န္ေတာ္ ခု ေက်ာင္းတက္ေနပါတယ္။ စာေမးပြဲလည္း မၾကာမွီ ေျဖရေတာ့မယ္။ ဒါေပမဲ့ ဘာကိုမွ စိတ္စူးစိုက္လုိ႔ မရပါဘူး။ အဲဒါ ဘယ္လို လုပ္ရတယ္ဆိုတာ အႀကံဉာဏ္ေပးပါလားလို႔ ဆိုလာပါတယ္။

စာေရးသူက သူ႔ကို ၿပံဳးျပၿပီး ကြ်န္ေတာ္သိတာကို ေျပာျပေစခ်င္တာလားလို႔ ထပ္ေမးလိုက္ေတာ့ ဟုတ္ပါတယ္။ ခင္ဗ်ားၾကည့္ရတာ တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္ ရွိတယ္။ ေနာက္ ဘုန္းႀကီးဆိုေတာ့ တည္ၿငိမ္ေအာင္ ေနတဲ့ နည္းေတြလည္း သိမွာပဲတဲ့။ သူက ေျပာျပန္ပါတယ္။ 

ကိုယ့္ႏိုင္ငံထဲတုန္းကေတာ့ ကိုယ့္အဝတ္အစား (သကၤန္းေတာ္)ႏွင့္ ပတ္သက္လို႔ ဘာမွ မေတြးဘူးေပမယ့္ ႏိုင္ငံျခား အထူးသျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာ မဟုတ္တဲ့ တုိင္းျပည္ေတြမွာ သြားတိိုင္း  လူေတြၾကည့္ၾကလြန္းလို႔ ဒီလူေတြ ဒို႔သကၤန္းႀကီးကို မျမင္ဖူးပဲ ျမင္ရေတာ့ ဘယ္လို ေတြးမလဲလို႔ တစ္ခါတရံေတာ့ စဉ္းစားမိပါတယ္။ ဒီလူေတြ ဘယ္လို လူေတြလည္း မသိဘူး။ အဝတ္ကို သူမ်ားလို မဝတ္ပဲ ကိုယ္ကို အဝတ္ႀကီးႀကီးႏွင့္ ပတ္ထားတယ္ဗ်ာလို႔မ်ား ေတြးၾကေလမလားလို႔လဲ ခဏခဏ ေတြးမိၿပီး သူငယ္ခ်င္းမ်ားကို အရႊမ္းေဖာက္ၿပီး ေျပာမိတတ္ပါတယ္။ 

ဒါေပမဲ့ ေသခ်ာတာကေတာ့ ဘယ္နားသြားသြား၊ ငြါးငြါးစြင့္စြင့္ႀကီး ေပၚလြင္ေနတယ္ ဆိုတာပါပဲ။ ခုလည္း ဒီေက်ာင္းသားက ဘယ္အခ်ိန္ကစၿပီး ၾကည့္ေနတယ္ မသိပါဘူး။ စာေရးသူမွာ ပထမဆုံး အေခါက္မို႔ ကဒ္ျပားလုပ္ရ၊ ကက္တေလာက္ ရွာရ၊ လာျပန္ေပးရ၊ စာအုပ္ေရာက္လာေအာင္ ေစာင့္ရႏွင့္ အလုပ္ေတြ ရွဳပ္ေနတာ။ သူက စာဖတ္ရာကေန လွမ္းၾကည့္ေနတာ ျဖစ္ႏိုင္တယ္။

စာေရးသူက ေကာင္းပါၿပီ၊ ဒီလိုဆို စိတ္တည္ၿငိမ္ေအာင္ လုပ္နည္း ႏွစ္နည္း ေျပာျပမယ္။ ခင္ဗ်ား စဉ္းစားၿပီး ႀကိဳက္တာ တစ္ခု ေရြးလုပ္ေပါ့လို႔ ေျပာလိုက္ပါတယ္။ ေျပာေနတဲ့ ခဏမွာေတာ့ “ေၾသာ္ … ဗုဒၶဆိုလွ်င္ေတာ့ ဒါမ်ိဳးဆို ေဝေနယ် အလိုက္ စရိုက္ႏွင့္ ညီေအာင္ တရားေပးမွာပဲ” လုိ႔လည္း ဘုရားကိုယ္ေတာ္ျမတ္ရဲ႕ ဂုဏ္ေတာ္ကို သတိယမိျပန္ပါတယ္။ ဒီကေတာ့ ဘာမွ မၾကည့္ႏိုင္ပါဘူး။ ေယဘုယ် သေဘာအရ သင့္မယ္ ထင္တဲ့ နည္းႏွစ္မ်ိဳးကို အတိုခ်ံဳးၿပီး ေျပာရၿပီေပါ့။

တရားထိုင္နည္းေတြ ဗုဒၶဘာသာမွာ အမ်ားႀကီး ရွိတယ္။ အဲဒီထဲက နည္းႏွစ္နည္းကို အက်ဥ္း ေျပာျပမယ္ေလ။ ကိုယ္ႀကိဳက္တာ၊ ကုိယ္ႏွင့္ သင့္ေတာ္မယ္ ထင္တာကို လုပ္ေပါ့လို႔ စေျပာမိတယ္။ သူက ၿပဳံးရႊင္စြာႏွင့္ ေခါင္းညိတ္ၿပီး “ဟုတ္ကဲ့ပါ”လို႔ ေျပာပါတယ္။ ဒီေတာ့မွ စာသံ ေပသံေတြ မပါေစပဲ တရားထိုင္တာေတြႏွင့္ စိမ္းေနတဲ့ သာသာျခား ေက်ာင္းသား တစ္ေယာက္ႏွင့္  သင့္ေတာ္မယ္ ထင္တာေလာက္ကို ရုိးရိုးေလး ေျပာျပလိုက္ပါတယ္။ (ဒါေၾကာင့္ ေလ့လာဖူး ရွဳမွတ္ဖူးတဲ့ မဟာစည္နည္း၊ မိုးကုတ္နည္းေတြကိုလည္း ေျပာမျပပါဘူး။ “သတိၿမဲရာ၊ ပထမာ၊ ဒု မွာ ရွည္တိုသိ၊ လုံးစုံလင္းရာ တ-၌သာ၊ စ-မွာ ၿငိမ္းေလဘိ”ဆိုတဲ့ လယ္တီဆရာေတာ္နည္းကိုလည္း မေျပာျပလိုက္ပါဘူး။ ဝိပႆနာ ရွဳမွတ္ဖူးသူမ်ား ျဖစ္ခဲ့လွ်င္ ေယာနိေသာမနသိကာရျဖင့္ ဖတ္ပါရန္ ပန္ၾကားပါသည္။)

ပထမ တစ္နည္းကေတာ့ ဝင္သက္ ထြက္သက္ကို မွတ္တဲ့နည္းပါ။ ဒါကို စမလုပ္မီ တရားထိုင္ဖို႔ ေကာင္းမြန္တဲ့ ေနရာတစ္ခု ရွိဖို႔ေတာ့ လုိအပ္ပါတယ္။ အတန္အသင့္ ဆိတ္ၿငိမ္ၿပီး ေလဝင္ေလထြက္ေလးလည္း ေကာင္းတဲ့ ေနရာမ်ိဳးေပါ့။ 

လူတိုင္း အသက္ရွဴေန ၾကတယ္။ သတိထားမိသည္ ျဖစ္ေစ၊ မထားမိသည္ ျဖစ္ေစ အသက္ကေတာ့ ရွဴေနၾကတာပါပဲ။ ဒါက သဘာဝပါ။ အဲဒါကို သတိထားၾကည့္မယ္ ဆိုလွ်င္ေတာ့ လိုခ်င္တဲ့ စိတ္တည္ၿငိမ္မႈ ရလာပါလိမ့္မယ္။ အသက္ရွဴတာကို အေသအခ်ာ သတိစိုက္ၾကည့္လွ်င္ ဝင္သက္ ထြက္သက္တိုင္းဟာ ႏွာသီးေလးကို ထိထိၿပီး ဝင္ေန ထြက္ေနတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ အဲဒီ ဝင္ေလ ထြက္ေလကို သိေအာင္ ေစာင့္ၾကည့္ဖို႔ပါပဲ။ ဂိတ္ေစာင့္သူဟာ ဝင္လာတိုင္း၊ ထြက္သြားတိုင္းေသာ လူေတြကို အျမဲ ေစာင့္ၾကည့္ေနသလို ႏွာသီးဖ်ား တစ္ဝိုက္မွာ တိုက္ၿပီး ထိၿပီး ဝင္လာတိုင္းေသာ ဝင္သက္ေလ၊ ထြက္သက္ေလကို သိေနေအာင္ ေစာင့္ၾကည့္၊ စူးစိုက္ၿပီး မွတ္ေနဖို႔ပါပဲ။ 

အဲဒါေၾကာင့္ ထိုင္ဖို႔ သင့္ေတာ္တဲ့ ေနရာကို ေရြးၿပီး ထိုင္ပါ။ ထိုင္တဲ့ အခါ ခါးကို မတ္မတ္ ထားထိုင္ဖို႔ လုိပါတယ္။ ခႏၶာကိုယ္ကို ေရွ႕ကိုလည္း မကိုင္းညြတ္ေစႏွင့္။ ေနာက္ကိုလည္း မယိုင္ညြတ္ေစနဲ႔ေပါ့။ အဲဒီလုိ ျဖစ္ေနလွ်င္ ထိုင္ရတာ၊ စူးစိုက္ရတာ အဆင္မေျပတတ္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ သက္ေတာင့္သက္သာ ရွိဖို႔ေတာ့ လိုပါတယ္။ ေလ်ာင္း၊ ထိုင္၊ ရပ္၊ သြား ဆိုတဲ့ အေနအထား ေလးမ်ိဳးလုံးႏွင့္ တရားမွတ္လို႔ ရေပမယ့္ အစမွာေတာ့ ထိုင္ၿပီး ရွဳမွတ္တာက အေကာင္းဆုံးႏွင့္ အသင့္ေတာ္ဆုံးပါ။

သက္ေတာင့္သက္သာ ထိုင္ၿပီးၿပီ ဆိုလွ်င္ေတာ့ စိတ္ကို ႏွာသီးဝကို ပို႔ပါ။ အာရုံစိုက္ၾကည့္လိုက္ပါ။ ဝင္သက္ေလ၊ ထြက္သက္ေလေတြကို သိလာပါလိမ့္မယ္။ အသက္ရွဴလိုက္လို႔ ဝင္လာတဲ့ ဝင္သက္ေလဟာ ႏွာသီးဖ်ားကို ထိၿပီး ဝင္သြားတာကို သိရပါလိမ့္မယ္။ အသက္ကို ရွဴထုတ္လိုက္တဲ့ အခါမွာလည္း ထြက္သက္ေလဟာ ႏွာသီးဖ်ားကို ထိၿပီး ထြက္သြားတာကို ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီ ဝင္ေလတိုင္း၊ ထြက္ေလတိုင္းကို သိေအာင္ ႏွာသီးဖ်ားမွာ စိတ္ကို ပို႔ထားပါ။ ဝင္သက္ ထြက္သက္ကို စူးစိုက္ပါ။ ၿပီးလွ်င္ ႏွာသီးဖ်ားကို ထိၿပီး ဝင္လာတဲ့ ေလကိုလည္း သိပါ။ ႏွာသီးဖ်ားကို ထိၿပီး ထြက္သြားတဲ့ ေလကိုလည္း သိပါ။ ဒါကို ေန႔စဉ္ (၅ - ၁၀)မိနစ္ေလာက္ လုပ္ဖို႔ လိုပါတယ္။

ဒီလို သိေအာင္ ထိုင္ၿပီး လုပ္တာကို တစ္ေန႔ကို ႏွစ္ႀကိမ္ေလာက္ လုပ္ႏိုင္လွ်င္ ပိုေကာင္းပါတယ္။ တစ္ႀကိမ္ကို ငါးမိနစ္ - ဆယ္မိနစ္ေလာက္ လုပ္ႏိုင္လွ်င္ လိုခ်င္တဲ့ အာရုံစူးစိုက္ႏိုင္မႈ အေသအခ်ာ ရမွာပါ။ တစ္ႀကိမ္ပဲ ထိုင္ႏိုင္တယ္ ဆိုလွ်င္ပဲ ထူးျခားမႈ၊ အာရုံစိုက္ႏိုင္မႈ တိုးတက္လာတာကို ကိုယ္တိုင္ ေတြ႔ျမင္ရမွာပါ။

ဒီလို ဝင္သက္ ထြက္သက္ကို ေစာင့္ၾကည့္ သိရွိမႈက ေမွ်ာ္လင့္ထားသေလာက္ ခက္ခ်င္မွ ခက္ႏိုင္သလို ထင္သေလာက္လည္း လြယ္ခ်င္မွ လြယ္မွာပါ။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ စိတ္ဟာ ေျပးသြားေနတတ္တဲ့ သဘာဝ ရွိလို႔ပါ။ ခုပဲ ဝင္ေလ ထြက္ေလကို သတိႏွင့္ ေစာင့္ၾကည့္ေနတယ္၊ သိေနတယ္ ဆိုေပမဲ့ ၾကည့္ေနတဲ့ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပဲ သူက အလစ္သုတ္ ထြက္ေျပးေတာ့ တာပါပဲ။ ဒီေတာ့ သတိျပဳမိတဲ့ အခ်ိန္မွာ ေလွွ်ာက္သြားေနတာ၊ သို႔မဟုတ္ တစ္ေယာက္ေယာက္ႏွင့္ စကားေျပာေနတာ၊ သို႔မဟုတ္ တစ္ခုခုလုပ္ဖို႔ စဉ္းစားေနတာ ဒါမွမဟုတ္လည္း တစ္ခုခု လုပ္ေနတာကို ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။ ဒီအခါမွာ စိတ္ကို ဝင္ေလ ထြက္ေလဆီ ျပန္ေခၚလာပါ။ ၿပီးလွ်င္ အာရုံစိုက္ၿပီး သိသိေနေအာင္ ျပန္မွတ္ပါ။

စိတ္ဟာ ဘယ္ေလာက္ ျမန္ၿပီး ဘယ္လို ေျပးသြားေနတတ္တယ္၊ ဖမ္းၿပီး တစ္ေနရာထဲမွာ ေနေအာင္လုပ္ဖို႔ ဘယ္လို ခက္တယ္ဆိုတာ တရားထိုင္ၾကည့္တဲ့ အခါ သိပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒါက စိတ္ပ်က္စရာ မဟုတ္သလို အားေလွ်ာ့ဖို႔လည္း မလိုပါဘူး။ စိတ္ရဲ႕ သဘာဝကို ႀကိဳသိထားေတာ့ ပိုေကာင္းတာေပါ့။ ငါးမိနစ္မွတ္တဲ့ အခါ သုံးမိနစ္ေလာက္ ေကာင္းေကာင္းမွတ္ႏိုင္တယ္ ဆိုလွ်င္ပဲ လိုခ်င္တဲ့ အာရုံးစူးစိုက္ႏိုင္မႈကို ရပါလိမ့္မယ္။

ေနာက္တစ္ခ်က္ သတိထားရမွာက အခုမွ စလုပ္မွာဆိုေတာ့ အလုပ္သစ္ရဲ႕ သဘာဝအတိုင္း အစမွာ နည္းနည္းေတာ့ ခ်က္ခ်င္ ခက္ပါလိမ့္မည္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီသေဘာကိုလည္း သိထားတယ္၊ လုပ္ခ်င္တဲ့ ဆႏၵႏွင့္ ကိုယ့္ဆႏၵ အတိုင္း လုပ္ႏိုင္တဲ့ ဇြဲရွိလွ်င္ေတာ့ ေအာင္ျမင္တာခ်ည္းပါပဲ။ ဒါကို သတိျပဳမိလွ်င္ လုံေလာက္ပါၿပီ။

(ဆက္ရန္)

ဘုန္းဉာဏ္

May 17, 2011

ျမတ္ဗုဒၶ

ျမတ္ဗုဒၶ ေလာင္းလ်ာ မင္းသားကို ဘီစီ ေျခာက္ရာစုတြင္ လုမၺိနီ ဥယ်ာဉ္ေတာ္၌ ဖြားျမင္ခဲ့၏။ ဖြားျမင္သည့္ ေန႔ကား သက်တို႔၏ ျပကၡဒိန္အရ မဟာသကၠရာဇ္ (၆၈) ခု ကဆုန္လျပည့္ ေသာၾကာေန႔ ျဖစ္သည္။ ခမည္းေတာ္မွာ သက်ႏိုင္ငံေတာ္၏ အရွင္ ဘုရင္ သုေဒၶါဓန ျဖစ္ၿပီး မယ္ေတာ္မွာ မိဘုရားေခါင္ႀကီး မာယာေဒဝီ ျဖစ္ပါသည္။ အႏြယ္ေတာ္ အမည္မွာ ေဂါတမျဖစ္ၿပီး ကိုယ္ပိုင္ အမည္မွာ သိဒၶတၱျဖစ္သည္။

သားေတာ္ေလး ဖြားျမင္ေတာ္မူသည့္ အခါ အစဉ္အလာ ထုံးတမ္းျဖစ္သည့္ ဘုရင့္ ပုေရာဟိတ္တို႔က နိမိတ္ ဖတ္ၾကားၾကသည္။ ဖတ္ၾကားခ်က္မွာ ႏွစ္မ်ိဳး ႏွစ္စား ျဖစ္ပါသည္။ တစ္မ်ိဳးက မင္းသားေလးသည္ အရႊယ္ေရာက္သည့္ အခါ တစ္ေလာကလုံးကို အစိုးရသည့္ စၾကာဝေတးမင္း ျဖစ္မည္ဟု ဆို၏။ ေနာက္တစ္မ်ိဳးကား ဘုရားျဖစ္မည္ဟု ဆိုပါ၏။


ခမည္းေတာ္ မင္းႀကီးသည္ သားေတာ္ေလးကို တစ္ေလာကလုံးကို အစိုးရသည့္ စၾကာဝေတးမင္း ျဖစ္ေစလိုပါ၏။ တိုင္းသူ ျပည္သားတို႔သည္လည္း အနာဂတ္ ဘုရင္မ်ိဳးဆက္ ဖြားျမင္လာလို႔ ဝမ္းေျမာက္ ၾကည္ႏူးရသည့္အျပင္ ထိုမင္းသားမွာ စေၾကးဝေတးမင္းပင္ ျဖစ္လာမည္ဆိုသျဖင့္ အတိုင္းထက္ အလြန္ပင္ ဝမ္းသာေနၾက၏။

ခမည္းေတာ္ မင္းႀကီးသည္ သားေတာ္ေလးအား မင္းသားတို႔ တတ္အပ္သည့္ အတတ္မ်ိဳးစုံကို အကုန္ပင္ သင္ၾကားေစ၏။ မင္းသားေလးမွာလည္း ထက္ျမက္လွသျဖင့္ သင္ေပးအပ္ေသာ ပညာရပ္တိုင္းကို လွ်င္ျမန္စြာ တတ္ေျမာက္၏။ တတ္သည့္ အခ်င္းအရာမွာလည္း တစ္ဖက္ ကမ္းခတ္ တတ္ေျမာက္မႈခ်ည္း ျဖစ္၏။ နန္းတြင္း ျဗဟၼဏ ပညာရွိတို႔ ေဟာၾကာခ်က္မွာ မင္းသားေလး အရြယ္ေရာက္ေလ၊ ျဖစ္ႏိုင္ေခ် မ်ားလာေလျဖစ္၍ ဘုရင္ႀကီးမွာ ႏွစ္လုံး ေပ်ာ္ေမြ႔ သေဘာေတာ္ ေတြ႔ေနေတာ့၏။

သို႔ေသာ္လည္း တစ္ခါ တစ္ရံမွာေတာ့ စိုးရိမ္ရပါေသး၏။ “သားေတာ္ မင္းသားေလး ေတာထြက္သြားေသာ္” ဟု ေတြးမိခ်ိန္တြင္ ယင္းသို႔ ခံစားရ၏။ တစ္ဖက္ကေတာ့လည္း အဲဒီလို ေတြးမိသည္ကို ေက်းဇူးတင္ေကာင္း တင္ႏိုင္ပါ၏။ အေၾကာင္းမွာ မလိုခ်င္သည့္ ျဖစ္လာႏိုင္ေျခကို သတိယ တြက္ဆမိသျဖင့္ ႀကိဳတင္ ျပင္ဆင္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ပင္။

အဓိက ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္မႈကား သားေတာ္ေလး မည္သည့္ ဒုကၡမ်ိဳး၊ ဆင္းရဲမ်ိဳးကိုမွ် ျမင္ခြင့္ သိခြင့္မရေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဒုကၡ သုကၡမ်ားကို ျမင္ေတြ႔ရျခင္း မရွိလွ်င္ ေတာထြက္ဖို႔ရန္ အႀကံေတာ္ ျဖစ္လိမ့္မည္ မဟုတ္။ ထို႔ျပင္ မင္းစည္းးစိမ္၌လည္း ပိုမို သာယာ ႏွစ္သက္ ေပ်ာ္ရႊင္မႈျဖင့္ ဖက္တြယ္ေပလိမ့္မည္။ ယင္းသို႔ ျဖစ္လာလွ်င္ ဘုရားျဖစ္ေရးအတြက္ ေတာထြက္ဖို႔ ပို၍ပင္ ေဝးသြားေပလိမ့္မည္။ ေတာထြက္ဖို႔ ေဝးသြားျခင္းသည္ စၾကာဝေတးမင္း ျဖစ္ေရးအတြက္ နီးလာျခင္းပင္ ျဖစ္ပါ၏။ 

ထို႔ေၾကာင့္လည္း နန္းေတာ္တြင္း နန္းေတာ္ပတြင္ ပိုမို သာယာေအင္ စီမံ၏။ စံနန္းေဆာင္တို႔ကလည္း ရမၼ၊ သုဘ၊ သုရမၼဟု သုံးေဆာင္ပင္ ရွိ၏။ ဥတုသုံးလီႏွင့္ အလိုက္သင့္ အလွည့္သင့္ ကိုက္ညီေနေအာင္ စီမံ ေဆာက္လုပ္ထားသည္ဟု ဆို၏။ 

စံနန္းေဆာင္တြင္လည္း ရံေရႊေတာ္ ေမာင္းမ မိႆံတို႔ကား အျပည့္။ အားလုံးပင္ ေခ်ာေမာၾက၏။ လွပၾက၏။ ေျပျပစ္ၾက၏။ ရွဳမၿငီးဖြယ္ေတြခ်ည္း ျဖစ္ၾက၏။ သူတို႔ကား သြယ္လွ်ေသာ လက္ေခ်ာင္း ေျခေခ်ာင္းေလးမ်ားကိုလည္း ပိုင္ဆိုင္ၾက၏။ ၾကည္လင္ ဝင္းပေသာ အသားအအေရလည္း ရွိၾက၏။ ေသးသင့္ရာ ေသး၊ သြယ္သင့္ရာ သြယ္၊ ျပည့္သင့္ရာ ျပည့္၊ ေမာက္သင့္ရာ ေမာက္သည့္ ခႏၶာကိုယ္ အခ်ိဳးအစားမ်ိဳး ရွိၾကသည္ခ်ည္းသာ ျဖစ္၏။ 

သူတို႔၏ တာဝန္သည္ မင္းသားေလး အပ်င္းေတာ္ ေျပေစရန္ တစ္နည္းဆိုရေသာ္ ၿငီးေငြ႔မသြားေစရန္ အက၊ အလွ ေတးဂီတ ပေဒသာတို႔ျဖင့္ ေဖ်ာ္ေျဖေပးရန္ ျဖစ္ပါ၏။ ယင္းသို႔ ရံေရႊေတာ္မ်ား ထားျခင္းသည္ ထိုေခတ္က နန္းဓေလ့ ထုံးတမ္းျဖစ္သည္ဟု ဘီဘီစီက ထုပ္လႊင့္ခဲ့ဘူးသည့္ ဗုဒၶဝင္တြင္ ဆို၏။ ခမည္းေတာ္ ဘုရင္ႀကီး စီမံထားသည္မွာ သားေတာ္၏ ေလာကတစ္ခုလုံးသည္ ေပ်ာ္ရႊင္ ၾကည္ႏူးဖြယ္ ေလာကျဖစ္ေနေစေရး၊ ဆြဲေဆာင္မႈအျပည့္ရွိသည့္ ေလာကျဖစ္ေနေစေရး  ျဖစ္ပါသည္။

ထိုေခတ္ထုံးစံ အရ သက္ေတာ္ ဆယ့္ေျခာက္ႏွစ္တြင္ ယေသာဓရာ မင္းသမီးေလးႏွင့္ လက္ဆက္၏။ မင္းသမီးေလးသည္ လွလည္း လွႏိုင္လြန္း၏။ ေခ်ာလည္း ေခ်ာႏိုင္လြန္း၏။ ယဉ္မႈတြင္လည္း မွီသူမရွိ။ သစၥာတရား ထားရွိမႈတြင္ ၿပိဳင္းဖက္ အလွ်င္းပင္ ကင္း၏။ အထက္က ဆိုခဲ့သည့္ ဗုဒၶဝင္တြင္ သိဒၶတၳမင္းသားသည္ ယေသာဓရာ မင္းသမီးကုိ လက္ဆက္ႏိုင္ေရး ယွဉ္ၿပိဳင္ အႏိုင္ယူခဲ့ရၿပီး ခမည္းေတာ္ႀကီးမွာကား သားေတာ္၏ စြမ္းပကားကို ၾကည့္ကာ ၾကည္ႏူး ဝမ္းေျမာက္လွသည္ဟု ပညာရွင္တို႔ ဆိုၾက၏။


မင္းသားသည္ သူ၏ နန္းေတာ္တြင္ လို-တ-ရ ဘဝျဖင့္ မင္းစည္းစိမ္ အလယ္တြင္ စံေတာ္မူေနခဲ့သည္။ ဘုရင္ သုေဒၶါဓန မင္းႀကီး၏ အႀကံအစီသည္လည္း ခုထိ ေကာင္းေနဆဲ။ စီမံလုပ္ေဆာင္ခ်က္သည္လည္း အစြမ္းျပ ထိေရာက္ေနဆဲပင္။ “ဤအတိုင္းသာ ဆိုလွ်င္” ဟု ေတြးကာ ခမည္းေတာ္ႀကီးမွာ ႀကိတ္၍ ဝမ္းသာေန၏။

သို႔ေသာ္ ေလးသေခ်ၤႏွင့္ ကမၻာတစ္သိန္း ျဖည့္ဆည္း အပ္ေသာ ပါရမီေတာ္တို႔ကား သဗၺညဳတ ဉာဏ္ေတာ္ႀကီး အတြက္ ဆိုသည္ကို မည္သူမွ် မသိၾက။ စိုက္ပ်ိဳးထားအပ္ေသာ ပန္းမာလ္တို႔သည္ အခ်ိန္တန္လွ်င္ ပြင့္ၾကရိုး၊ သီးပင္တို႔သည္ သီးၾကရိုးပင္။ 

တစ္ခါေသာ္ အပါးေတာ္ၿမဲ အမတ္ ဆႏၷကို ေခၚေတာ္မူၿပီး ဥယ်ာဉ္ေတာ္သို႔ ထြက္ေတာ္မူ၏။ မထြက္ခင္ကပင္ ခမည္းေတာ္ႀကီးက သြားႏိုင္ရာ လမ္းတစ္ေလွ်ာက္ ျမင္ႏိုင္ရာ အရပ္တိုင္းတြင္ သန္႔ရွင္း သပ္ရပ္ လွပေစရန္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့သည္သာ မက၊ သံေဝဂ ရေစႏိုင္သည့္ သူအို သူနာလို လူေတြကိုပင္ ရွင္းလင္းထားခဲ့သည္။ အျမင္မေတာ္ေစမည့္ အရာမွန္သမွ်ကို ရွင္းလင္းေစခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ေမွ်ာ္လင့္သလို ျဖစ္မလာခဲ့ပါေခ်။

မင္းသားကား ခရီးစဉ္၏ တစ္ခုေသာ အရပ္တြင္ “သူအို“ကို ျမင္ခဲ့ေလၿပီ။ မျမင္စဖူး အျမင္ေတာ္ထူးရကား ဆႏၷအမတ္ကို ေမးျမန္းရ၏။ အမတ္သည္ အိုျခင္းသေဘာကို ရွင္းလင္း ေလွ်ာက္ထားသည္။ အေလာင္းေတာ္ မင္းသားကား အိုျခင္း သေဘာတရားကို ေလးေလးနက္နက္ စဉ္းစားမိကာ စိတ္ႏွလုံး တုန္လွဳပ္ ေျခာက္ျခားသြားခဲ့ရေလၿပီ။ ဘဝအဆက္ဆက္က ျဖည့္ဆည္း ထုံမႊမ္းအပ္ေသာ ပါရမီတို႔ျဖင့္ ေထာက္ကူထားသည့္ သူ၏ သံေဝဂ ဉာဏ္ေတာ္တြင္ အိုျခင္းသေဘာသည္ ကြင္းကြင္း ကြက္ကြက္ႀကီး ေပၚလာေတာ့၏။ 

ေနာက္ခရီးစဉ္ ႏွစ္ခုတြင္ “သူနာ“ႏွင့္ “သူေသ“တို႔ကို ျမင္ခဲ့ရျပန္ေလရာ တုန္လွဳပ္ ေခ်ာက္ျခားေသာ စိတ္ထားတို႔သည္ ေဖာ္ျပ ေျပာဆိုဖို႔ ေဝါဟာရ အပိုင္းအျခား မဲ့သြားခဲ့ေလၿပီ။ ၾကင္ယာေတာ္ႏွင့္လည္း မေပ်ာ္ေမြ႔၊ ေမာင္းမ မိႆံတို႔၏ အက၊ အလွ၊ ေတးဂီတတို႔သည္လည္း ႏွစ္သက္စရာ မရွိ။ နန္းစည္းစိမ္ တစ္ခုလုံးသည္ပင္ သူအတြက္ ဘာမွ် အဓိပၸါယ္ မရွိေတာ့။ အရာရာသည္ အႏွစ္ အသား မပါ၊ အကာ သက္သက္သာ ျဖစ္ေနခဲ့ေတာ့သည္။

ေနာက္ တစ္ေခါက္ ထြက္ၾကြခဲ့သည့္ ခရီးတြင္လည္း မျမင္စဖူး အျမင္ထူးကို ႀကဳံခဲ့ရပါေသး၏။ ဤ မျမင္စဖူး ထူးလွသည့္ အာရုံသည္ သူ၏ စိတ္ေတာ္ကို ျပန္လည္ လန္းဆန္းေစသည္။ တက္ႀကြေစသည္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေစသည္။ ထို႔အျပင္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ ေရာက္ျခည္လည္း ေတာက္ပေစျပန္ပါသည္။ ယင္းျမင္ကြင္းသည္ကား သစ္ပင္ေအာက္တြင္ ၿငိမ္သက္ တည္ၾကည္စြာ ထိုင္ေနသည့္ ရဟန္းေတာ္ ျဖစ္၏။ 

ထိုျမင္ကြင္းက ေပးသည့္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္အတိုင္းပင္ သိဒၶတၳမင္းသားသည္ တစ္ခုေသာ ည၏ သန္းေခါင္ယာမ္ လူေျခတိတ္ခ်ိန္တြင္ ဆႏၷအမတ္ကို ေနာက္ေတာ္ပါ အျဖစ္ ေခၚလွ်က္ က႑ကျမင္းကို စီးကား ေတာထြက္ေတာ္မူခဲ့သည္။ အခ်ိန္ေကာင္းကို ေရြးထြက္ခဲ့၍ နန္းေတာ္ရွိ လူအားလုံး တစ္ေယာက္မွ် မသိၾက။ ဒုကၡခပ္သိမ္း ကင္းျပတ္ၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာ အတြက္ နန္းစည္းးစိမ္ တစ္ခုလုံးကို အလြယ္တကူပင္ စြန္႔ပစ္ခဲ့ေလၿပီ။ ခ်မ္းသာႀကီးႀကီး လိုခ်င္လွ်င္ ခ်မ္းသာေသးကို စြန႔္ရၿမဲ။ ထာဝရခ်မ္းသာကို လိုခ်င္လွ်င္ တဒဂၤခ်မ္းသာကို စြန္႔ရၿမဲ။ ယင္းအခ်ိန္၌ နန္းစံသက္ (၁၃)ႏွစ္၊ သက္ေတာ္ (၂၉) ႏွစ္သာ ရွိေသး၏။

အေနာမာျမစ္ တစ္ဖက္ကမ္းသို႔ ေရာက္ေသာ္ က႑ကျမင္းႏွင့္ အမတ္တို႔ကို ျပန္လႊတ္လိုက္သည္။ ရဟန္းအသြင္ယူကာ တရားစက်င့္၏။ ဂဂၤါျမစ္ဝွမ္း တစ္ေလွ်ာက္ ၾကြကာ ထိုေခတ္က နာမည္ႀကီး ဆရာတို႔ထံ နည္းခံကာ က်င့္၏။ 

ပထမ ဆရာႀကီးကား ကာလာမ အႏြယ္ အာဠာရ ရေသ့ႀကီး ျဖစ္၏။ သူကား အာကိဉၥညာယတနစ်ာန္ကို ရရွိထားသူပါတည္း။ တရားဓမၼ သင္ၾကားေပးရာတြင္ ပါးစပ္လွဳပ္ရုံမွ်ျဖင့္ သိဒၶတၳမင္းသားသည္ ဆရာ သိထားေသာ တရားအားလုံးကို သိသြား၏။ သိရာတြင္လည္း ခိုင္ခိုင္ၿမဲၿမဲ စြဲစြဲႀကီးပင္ သိ၏။ ခဏက်င့္ရုံမွ်ျဖင့္ ဆရာ ရထားသည့္ စ်ာန္ကို ရရွိသြား၏။ ဆရာကို ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေမး၏။ ဆရာကလည္း ဤတရားသည္ သူသိျမင္သည့္ တရားျဖစ္ေၾကာင္း ရိုးသားစြာ ေျဖ၏။ ေနာက္ သူႏွင့္ အဆင့္တူ ရာထူးေပးကာ တပည့္မ်ားကို အတူ အုပ္ခ်ဳပ္ရန္ ကမ္းလွမ္းသည္။ အေလာင္းေတာ္ကား လက္မခံ။ လိုခ်င္သည္မွာ ဤအရာ မဟုတ္ပါေလ။


ဤဆရာထံမွ ထြက္ၿပီး ရာမ၏ သား ဥဒကထံ သြား၍ နည္းခံျပန္၏။ ေရွးနည္းအတိုင္းပင္ သင္ေပးအပ္သည့္ တရားကို လွ်င္ျမန္ ထက္ျမက္ စူးရွလွေသာ ဉာဏ္ေတာ္ျဖင့္ တစ္ခဏခ်င္း သိရွိတတ္ေျမာက္၍ ဆရာ ရရွိထားသည့္ ေနဝသညာ နာသညာယတနစ်ာန္ကို ရရွိေလေတာ့၏။ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေမးၾကည့္လိုက္ျပန္ေတာ့ ဤတရားသည္ ဤ ဆရာႀကီး သိထားသည့္ အျမင့္ဆုံးေသာ တရားပင္ ျဖစ္ေနျပန္၏။

ဆရာကလည္း “သူသိတာကို အရွင္ ေဂါတမ သိၿပီး အရွင္ ေဂါတမ သိတာကို သူသိပါေၾကာင္း” ဝန္ခံ ရွင္းျပသည္။ “ဤလို သီတင္းသုံးေဖာ္ကို ရျခင္းကား အရေတာ္ေလစြ”ဟု ဝမ္းေျမာက္လွသည္။ ဆရာ့အရာ၌ ထားေပးသည္။ သူ႔ဂိုဏ္ကို ေရွ႕ေဆာင္ ေရွ႕ရြက္ျပဳရန္ ကမ္းလွမ္းသည္။ သို႔ေသာ္ အေလာင္းေတာ္ကား ကမ္းလွမ္းမႈကို ျငင္းပယ္ကာ သစၥာရွာပုံေတာ္ ခရီး ဆက္ထြက္ခဲ့သည္။ သစၥာကို ထိုးထြင္း သိမွသာလွ်င္ ဒုကၡအေပါင္းမွ ကင္းလြတ္ၿပီး သႏၱိသုခကို ရေပမည္။ 

ဥရုေဝလေတာအုပ္သို႔ ဝင္ေရာက္ကာ ဒုကၠရစရိယာ အက်င့္ကို ျပင္းျပင္း ထန္ထန္ က်င့္၏။ မည္သူမွ် တုႏႈိင္းမမွီေအာင္ က်င့္၏။ ေတာအုပ္ကား ႀကီးလည္း ႀကီးမားလွ၏။ နက္လည္း နက္လွ၏။ ေခါင္လည္း ေခါင္လွ၏။ အစပထမတြင္ ဤလိုေနရာ၌ ေန၍ တရားက်င့္ရန္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေပ်ာ္ေမြ႔ႏိုင္ရန္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ တစ္ပါးတည္း သီတင္းသုံးရန္ေသာ္လည္းေကာင္း ခက္ခဲေၾကာင္းႏွင့္ လုံေလာက္သည့္ သမာဓိ မရွိက စိတ္ေခ်ာက္ျခားႏိုင္ေၾကာင္း သတိယမိေသးသည္။ သို႔ေသာ္ စင္ၾကယ္ေသာ ကာယကံ၊ ဝစီကံ၊ မေနာကံတို႔ ရွိသည့္ အတြက္ ထိုကဲ့သို႔ေသာ ေတာ၌ေနၿပီး တရားက်င့္ရသည္ကို ခ်မ္းသာႀကီးလွသည္ဟု မွတ္ယူေတာ္မူခဲ့သည္။ 

သို႔ေသာ္ ေျခာက္ႏွစ္ပတ္လုံး က်င့္ပါလွ်က္ႏွင့္ပင္ အရဟတၱမဂ္ဉာဏ္ သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္ကို မရခဲ့။ မရျခင္းမွာ က်င့္နည္းမွားေနေသာေၾကာင့္ ျဖစ္၏။ ေနာက္ဆုံးတြင္ အစြန္းတစ္ဖက္သို႔ ေရာက္ေနေသာ အတၱကိလမထာႏုေယာဂ အက်င့္ကို ပယ္စြန္႔ေတာ္မူကာ မဇၥ်ိမပဋိပဒါအက်င့္ျဖင့္ က်င့္ေတာ္မူေလရာ တစ္ခုေသာေန႔၏ -


ညည့္ဦးယာမ္တြင္ ပုေဗၺနိဝါသာႏုႆတိဉာဏ္
သန္းေခါင္ယာမ္တြင္ ဒိဗၺစကၡဉာဏ္
မိုးေသာက္ယာမ္တြင္ အာသဝကၡယဉာဏ္တို႔ကို ရေတာ္မူကာ ေလာကသုံးပါး အလယ္တြင္ ဘုရားစင္စစ္ ထင္ရွားစြာ ျဖစ္ထြန္း ပြင့္ေပၚလာပါေတာ့သည္။
ယင္းေန႔ကား မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃ ခု၊ ကဆုန္လျပည့္၊ ဗုဒၶဟူးေန႔ ျဖစ္ပါသတည္း။

ဤေဆာင္းပါးျဖင့္ ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔ (Vesak Day)ကို ရိုေသ ေလးျမတ္ ၾကည္ညိဳစြာ ပူေဇာ္ပါသည္။