Pages

Dec 1, 2010

ကမၻာၾကီးရဲ႕ အေျခခံကို စရွာခဲ့ၾကတဲ့ အေတြးအေခၚသမားေတြ

မေန႔ တစ္ေန႔က ဒီဃနိကာယ္လာ ျဗဟၼဇာလ သုတ္ေတာ္ကို ျပန္ဖတ္ျဖစ္တယ္။ အယူဝါဒ အေၾကာင္းေတြ ဖတ္ေနရင္း ကမၻာေလာကၾကီး အေၾကာင္းကို သက္ဆိုင္ရာ ဝါဒရွင္ေတြ အသီးအသီက ဉာဏ္မွီသေလာက္ ယူဆၾက တာေတြကို သတိထားမိတယ္။ ဖတ္ရင္းနဲ႔ ကမၻာေလာကၾကီးကို လူေတြ စိတ္ဝင္စား ၾကတဲ့ အေၾကာင္း အေနာက္တိုင္း ဒႆနမွာေရာ အေရွ႕တိုင္း (အိႏၵိယ) ဒႆနမွာပါ ေတြ႔ရတယ္ ဆိုတာကို သတိယမိတယ္။ ဒါနဲ႔ အနီးအနားက ရတတ္သမွ် စာအုပ္ေလးေတြ လွန္ေလွာ ဖတ္မိျပန္ ေရာ။ 

တကယ္ဆုိေတာ့ “လူ”အေၾကာင္းကို စိတ္ဝင္စားေနမိတာပါ။ နယ္ပယ္ကို ခ်ဳံ႕ၿပီး ေျပာရရင္ အထူးသျဖင့္ေတာ့ ဗုဒၶစာေပမွာ လာတဲ့ လူႏွင့္ဆိုင္တဲ့ အယူအဆကို စိတ္ဝင္စားေနမိတာပါ။ ဒါေပမဲ့ အဲဒါေတြက ဖတ္ျဖစ္ ေလ့လာျဖစ္ခဲ့ရင္ေတာင္ စာျဖစ္လာပါ့မလားဆိုတာေတာ့ မေသခ်ာေသးဘူး။ (စာေရးပ်င္းတာလဲ ပါတာေပါ့ေလ။) ေရးျဖစ္ခဲ့ရင္ နိဒါန္းေလးျဖစ္သြားေအာင္ ခုေတာ့ လူေတြမွီရာ ဒီကမၻာအေၾကာင္းကို အေတြးအေခၚ ဂုိဏ္းေတြ ေပၚစက ေတြးခဲ့ၾကတာကို ျပန္ခ်ဳံ႕ေရးၿပီး ပို႔စ္အျဖစ္ တင္လိုက္ပါတယ္။

အေနာက္တိုင္း ဒႆနပညာရပ္ကို စတင္တည္ေဆာက္ခဲ့ၾကသူမ်ားလို႔ သမိုင္း တင္ခံထားၾကရသူမ်ား သည္ပင္ စၾကာဝဠာၾကီးရဲ႕ သေဘာသဘာဝႏွင့္ မည္သည့္အရာတြင္ အေျခခံေၾကာင္းမ်ားကို စူးစမ္း ေလ့လာခဲ့ၾကတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ 

အေနာက္တိုင္း ဒႆနရဲ႕ ဖခင္ၾကီးလို႔ အသိအမွတ္ျပဳခံရတဲ့ ေသးလိ (ဇ္) (Thales 624 – 546 BC) က စၾကာဝဠာၾကီးကို ရုပ္သေဘာတရားအျဖစ္ ရႈျမင္ခဲ့ၿပီး ေရ သို႔မဟုတ္ စြတ္စိုမႈဓာတ္ (water or moisture) ကို အရာရာကို ျဖစ္ေစေသာ အေျခခံဓာတ္ (fundamental principle) အျဖစ္ စဥ္းစား တင္ျပခဲ့တယ္။ သတၱဝါတိုင္းဟာ ေရကို အမွီျပဳၿပီး အသက္ရွင္သန္ၾကရတယ္။ ေရခိုးေရေငြ႔ဟာ မီးဓာတ္အျဖစ္ ေျပာင္းလဲႏိုင္သလို မိုးေရအျဖစ္ ေျပာင္းလဲႏိုင္ပါတယ္။ မိုးရြာသြန္းလိုက္ရင္ မီးဓာတ္၊ ေလဓာတ္မ်ားဟာလဲ ေရဓာတ္အျဖစ္ ျပန္ေျပာင္းလာတယ္။ ဒီမိုးေရေတြ ခန္းေခ်ာက္သြားျပန္ေတာ့ ေျမဓာတ္ (ပထဝီဓာတ္) အျဖစ္ ေျပာင္းလဲ သြားျပန္ေရာတဲ့။ အဲဒီ ပထဝီ (ေျမ)ဓာတ္ကေန စိမ့္စမ္းေရ၊ ျမစ္ေရေတြ ျဖစ္ေပၚလာျပန္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ အရာအားလုံးဟာ ေရကပဲ ျဖစ္လာၿပီး ေရဓာတ္အျဖစ္ပဲ ျပန္ေရာက္ရတာပဲ။ ဒီေတာ့ ေရဟာ အေျခခံဓာတ္ ျဖစ္ရပါတယ္လို႔ သူက ေတြးေခၚပါတယ္။

ေသးလိ(ဇ္)ရဲ႕ တပည့္ျဖစ္သူ အနက္ဇီမန္ဒါး (Anaximander – 610 – 546 BC)ကေတာ့ သူ႔ဆရာရဲ႕ အယူအဆျဖစ္တဲ့ စၾကာဝဠာၾကီးဟာ  ရုပ္သေဘာတရားျဖစ္တယ္ ဆိုတာကို ဆက္ခံပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ စၾကာဝဠာၾကီးရဲ႕ အေျခခံဓာတ္က ေရဓာတ္ပဲ ျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆကိုမူ ျငင္းပယ္ခဲ့ျပန္ပါတယ္။ ေရဓာတ္ဟာ အေျခခံအက်ဆုံးေသာ ဓာတ္ျဖစ္မယ္ဆိုရင္ ကမၻာေလာကၾကီးဟာ စိုစြတ္မႈ လြန္းကဲ ေနရမယ္။ စိုစြတ္မႈ လြန္ကဲေနရင္ မီးဓာတ္ဆိုတာ မရွိႏိုင္ေတာ့ဘူး။ ဒါေပမဲ့ လက္ေတြ႕မွာ မီးဓာတ္ဆိုတာာက ရွိေနတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အေျခခံဓာတ္ဟာ ေရဓာတ္ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ ဒီေတာ့ ကမၻာၾကီးသည္ ဆန္႔က်င္ဖက္အရာမ်ား စုေပါင္းတည္ေဆာက္ထားျခင္း ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ စၾကာဝဠာၾကီးဆိုတာ ေရ၊ ေျမ၊ ေလ၊ မီးဓာတ္တို႔ ေပါင္းစုထားတဲ့ အနႏၱဓမၼ (ဆုံးစမရွိ) ဓာတ္ျဖစ္ပါတယ္။ အနႏၱဓမၼ (apeiron or the infinite) သည္ပင္ ၄င္းကိုယ္တိုင္ရဲ႕ ထာဝရျဖစ္တည္မႈ စြမ္းအားျဖစ္တယ္။ အရာအားလုံးကို ျဖစ္ေပၚေစတယ္။ ၿပီးေတာ့ အားလုံးကို သူကပဲ စိုးမိုး အုပ္ခ်ဳပ္တယ္လို႔ သူ႔ဒႆနက ဆိုပါတယ္။ 

တစ္ဖန္ အနက္ဇီမန္းဒါးရဲ႕ တပည့္ အနက္ဇီမိနိ (Anaximenes, 588 – 525 BC)ကမူ စၾကာဝဠာၾကီးကို ရုပ္ျဖစ္တယ္၊ အေျခခံသေဘာတရား တစ္ခုတည္းပဲ ရွိတယ္လို႔ ဆက္ခံ ယူဆေပမဲ့ ယင္း၏ အေျခခံတရားမွာ ဓာတ္ေလးမ်ိဳးလုံး ျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ကိုေတာ့ လက္မခံျပန္ပါဘူး။ သူက စၾကာဝဠာၾကီးရဲ႕ အေျခခံဓာတ္မွာ ေလလို႔ ဆိုျပန္ပါတယ္။ ေလဆိုတာ ပူတဲ့သေဘာကို ျဖစ္ေစႏိုင္သလို ေအးတဲ့ သေဘာကိုလဲ ျဖစ္ေစႏိုင္တယ္။ ေနာက္ အစုိင္အခဲ အျဖစ္သို႔လဲ ေျပာင္းလဲႏိုင္တယ္။ ေလမရွိရင္ သတၱဝါေတြ အသက္ မရွင္ႏိုင္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ စၾကာဝဠာၾကီးရဲ႕ အေျခခံဓာတ္ဟာ ေလျဖစ္တယ္။ ေလဟာ ကမၻာေလာကၾကီးကို လႊမ္းၿခံဳထားတယ္။ (Air encompass the world တဲ့။) စၾကာဝဠာၾကီးဟာ ေလေပၚမွာ တည္ၿပီး ျပားတဲ့ ပုံစံရွိတယ္ဆိုပဲ။

ေနာက္ပိုင္း ဒႆနပညာ တိုးတက္ ျပန္႔ပြားလာၿပီး ဂုိဏ္းဖြဲ႔ ေျပာၾကေတာ့ ဒီဒႆနပညာရွင္ သုံးေယာက္လုံးကို သူတို႔ ေမြးဖြား ေနထိုင္တဲ့ မိုင္လိတပ္စ္ျမိဳ႕ကို အေျခခံၿပီး မိုင္လိတပ္စ္ဂုိဏ္း(သား)လို႔ ရည္ညြန္းသုံးႏႈန္းၾကပါတယ္။ ဒီဂုိဏ္းသားေတြရဲ႕ အေတြးအေခၚကို ျခဳံငုံ သုံသပ္ၾကည့္ရင္ စၾကာဝဠာၾကီးကို ရုပ္အျဖစ္သာ ရႈျမင္ၾကတယ္။ သဘာဝကို ေျဖရွင္းရာမွာ အစဥ္အလာ ယုံၾကည္မႈျဖစ္တဲ့ အနႏၱ တန္ခိုးေတာ္ရွင္ဘုရား၊ တန္ခိုးေတာ္ရွင္ နတ္ေတြ၊ စုန္းေတြရဲ႕ အကူအညီႏွင့္ မေျဖရွင္းျပခဲ့ၾကဘူး။ သဘာဝကို သဘာဝတရားႏွင့္သာ လက္ေတြ႕က်က် ေျဖရွင္းၾကတာကို ေတြ႔ရတယ္။ အဲဒီလို ေျဖရွင္းခ်က္ ထုပ္ရာမွာ ျမင္ေတြ႔ရတဲ့ အျဖစ္အပ်က္ အေၾကာင္းအရာေပၚမူတည္တဲ့ အေတြ႕အၾကဳံ အာရုံနည္းႏွင့္ ေျဖရွင္းတာကို ေတြ႔ရတယ္။ သူတို႔ေတြရဲ႕ ေတြးေခၚမႈဟာ သိပၸံနည္းက် ေတြးေခၚမႈဆီ စတင္ ေရွးရႈေစ ခဲ့ပါတယ္။

ဒီေတြးေခၚရွင္ေတြ တင္ျပခဲ့တဲ့ စၾကာဝဠာဆိုင္ရာ ေျဖရွင္းခ်က္ေတြဟာ မွန္တယ္လို႔ မဆိုႏိုင္ဘူး။ ေလးနက္မႈ လဲ မရွိလွသလို အေတြးအေခၚစနစ္က်နမႈလဲ မရွိပါဘူးတဲ့။ ဒီေတာ့ သူတို႔ေတြရဲ႕ အေတြးအေခၚေတြဟာ ဒီေခတ္ကေန ျပန္လွမ္းၾကည့္လိုက္ေတာ့ အေရးပါ အရာေရာက္မႈလဲ မရွိေတာ့ဘူးေပါ့။ ဆရာေတြက ဒီလို သုံးသပ္ျပၾကပါတယ္။ 

ဒါေပမဲ့ စာေရးသူ အျခား ရႈေဒါင့္တစ္မ်ိဳးကေန ျခဳံငုံေျပာလိုတာကေတာ့ သူတို႔ေတြဟာ အမ်ားလက္ခံထားတဲ့ အစဥ္အလာ ယုံၾကည္မႈေတြကေန ခြဲထြက္ႏိုင္တဲ့ အသိဥာဏ္၊ ခြဲထြက္ရဲတဲ့ သတၱိ ၾကီးမားတာက အလြန္ေလးစားစရာ ေကာင္းပါတယ္။ အမွန္တရားကို ျမတ္ႏိုးမႈႏွင့္ ရွာေဖြလိုမႈကလဲ ခ်ီးၾကဴးစရာပါ။ တစ္ၿပိဳင္နက္တည္းမွာပဲ တစ္ေယာက္ရဲ႕ အေတြးအေခၚကို ေနာက္တစ္ေယာက္က အေျခခံေပမဲ့ ငါ့ဆရာၾကီးေျပာတာသာ အမွန္လို႔ တစ္ယူသန္ တစ္ေစာက္ကန္း စိတ္ထားမ်ိဳး၊ စြဲကိုင္မႈမ်ိဳး မရွိပဲ ဆင့္ကဲ ေတြးေခၚၾကတာကလဲ ေကာင္းပါတယ္။ “ဆရာထက္ တပည့္ လက္ေစာင္းထက္” ပုံစံမ်ိဳး ျဖစ္လာတာကိုက အလြန္အားရ ေက်နပ္စရာ ေကာင္းပါတယ္။ “အစဥ္အလာက ဒီလိုဆိုတာဆိုၿပီး ဟုတ္ၿပီမွန္ၿပီလို႔ မယူဆႏွင့္။ ငါ့ဆရာၾကီး ေျပာတာမို႔၊ ငါတို႔ အၾကီးအကဲ ေျပာတာမို႔ သူေျပာတာသာမွန္တယ္လို႔ မယူစြဲေလႏွင့္” စတဲ့ ျမတ္ဗုဒၶရဲ႕ ကာဠာမသုတ္ေတာ္လာ ေဟာၾကားခ်က္မ်ားကို သတိယမိပါတယ္။ ေတြးေခၚ ေမွ်ာ္ျမင္မႈဟာ လူေတြ အတြက္ မရွိမျဖစ္ လိုအပ္ၿပီး လြတ္လပ္မႈ ရွိဖို႔လဲ လိုအပ္လွပါတယ္။ ဒါမွလဲ ပိုမိုေကာင္းမြန္ ျပည့္စုံတဲ့ အဆင့္ကို တက္လွမ္းႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါလား။

မွတ္ခ်က္။ John Edward Bentley ရဲ႕ Philosophy: An Outline - History မွာေတာ့ ေသးလိ (ဇ္)ကို ၆၄၀ ဘီစီမွာ ေမြးၿပီး ၅၅၀ မွာ ကြယ္လြန္ေၾကာင္း ျပထားပါတယ္။

ကမၻာၿဂိဳဟ္ပုံကို http://science.nationalgeographic.com/science/photos/earth-moon-gallery.html မွ ယူထားပါတယ္။

ဘုန္းဉာဏ္
၀၁၊ ၁၂၊ ၂၀၁၀

ရည္ညႊန္း။
၁။ ခင္ေအးသီ၊ ေဒၚ၊ အေနာက္တိုင္း ဒႆနပညာ၊ ပထမတြဲ၊ အပိုင္း (၁)၊ ရန္ကုန္ ဝိဇၨာႏွင့္ သိပၸံတကၠသိုလ္၊ ရန္ကုန္၊ ၁၉၇၈။
၂။ Bentley John Edward, Philosophy: An Outline - History, (reprint), Littlefield, Adams & Co.,  USA, 1958. 
၃။ Diane Collinson and Kathryn Plant, Fifty Major Philosophers, 2nd edition, Routlege, 2006.